Mire számíthat a csípő- vagy térdprotézis beültetés után?

Sebészként rendkívül meglep, hogy milyen sokan vannak, akik csípő- vagy térdprotézis beültetés után azt mondják, hogy sokáig fontolgatták a műtétet, mert nem tudták, hogy mit várhatnak tőle. Ezek a páciensek gyakran hozzáteszik azt is, hogy bárcsak ne szenvedtek volna olyan hosszú ideig csípő- vagy térdfájdalmaktól, és kár, hogy nem előbb vetették alá magukat a műtétnek.

Miért haboznak a legtöbben csípő- és térdprotézis beültetés előtt?

Természetes, hogy egy páciens habozik és mérlegel a csípő- vagy térdprotézis beültetés előtt, de rossz azt hallani, hogy valaki hosszú ideig feleslegesen szenved egyolyan kínzó csípő- vagy térdfájdalomtól, amit egy protézis beültetés orvosolni tud. Mindezt azért, mert az érintett páciens nem tudta, hogy mire számíthat a műtét során és azt követően.

Sebészként a munkánk egyik legjobb része, hogy pontosan tisztában vagyunk azzal, hogy biztonságos kezelést kínálunk a betegek számára, amivel jelentősen javítjuk az életminőségüket. Az alábbiakban szeretném bemutatni azokat a gyakori tévhiteket, félelmeket, amelyek sokakat visszatartanak a beavatkozástól, vagy amelyek miatt sokan késleltetik azt, így hosszú ideig szenvednek teljesen feleslegesen.

Fájdalom

Az emberek leggyakrabban a fájdalom miatt halasztgatják a csípő- és térdprotézis beültetést. Sokan ugyanis úgy gondolják, hogy számukra túl fájdalmas lesz az operáció. A műtét utáni közvetlen időszakban azonban a teljes körű fájdalomcsillapítás hatására drasztikus javulást tapasztalnak.

többféle gyógyszer hatékony segítség a műtét utáni fájdalom enyhítésében. A beavatkozás utáni fájdalomérzet tehát jól kontrollálható, gyorsan megszűnik és nem befolyásolja a gyógyulást. A protézis beültetés célja a fájdalom megszüntetése, ami a műtét után a páciensek túlnyomó többségénél megtörténik.

Felépülési idő

A tapasztalatok azt mutatják, hogy nagyobb eséllyel alakulnak ki műtét utáni szövődmények azoknál a csípő-, illetve térdprotézis beültetésen átesett pácienseknél, akik az operációt követően hosszabb ideig tartózkodnak kórházban vagy esetleg rehabilitációs intézményben. Ma már gyors és modern műtéti protokollokat alkalmazunk, hogy a páciensek a protézis beültetések után szinte azonnal mozgásba lendüljenek és járni kezdjenek – a fájdalomérzet feletti kontroll segítségével lehetővé téve számukra, hogy hamarabb elhagyhassák a kórházat, és minél előbb visszatérjenek a mindennapi életükbe.

A páciensek és az esetek különbözőek, így a műtétet követően minden esetben a sebésszel folytatott konzultáció során dől el, hogy mi lesz az adott páciens számára legoptimálisabb terápia.

Visszatérés a normál mindennapokhoz

A protézis beültetés fő célja, hogy a műtéten átesettek minél előbb visszatérhessenek azokhoz a tevékenységekhez, amelyek javítják az életminőségüket. A protézis beültetések után rendkívül csekély mértékben és rövid ideig van csak szükség enyhe korlátozásokra.

A páciensek szinte azonnal visszatérhetnek a mindennapi életükhöz és normál tevékenységeikhez, mint pl. öltözködés, ülés, lépcsőn járás, gyaloglás. Néhány héttel később pedig a kerékpározás, úszás (a seb teljes gyógyulását követően), ill. az egyéb szabadidős tevékenységek és szinte minden, amit csak szeretnek csinálni, elérhetővé válik a számukra.  A csípő-, illetve térdprotézis beültetésre várók többsége a műtét után teljesen fájdalommentes életet élhet

Szövődmények

Minden műtéti beavatkozás során fennáll a szövődmények kialakulásának kockázata. Ez a protézis beültetések esetében azonban rendkívül alacsony. Különösen az izomátvágás nélküli, illetve a teljes mértékben személyre szabott csípő- és térdprotézis beültetések rendelkeznek kivételesen magas sikerességi mutatókkal.  Ennek alapja az operációt megelőző alapos kivizsgálás és a páciensek beavatkozásra való felkészítése, a műtéti kockázatok csökkentése érdekében. Ezen kívül ma már olyan orvosi technikákat alkalmazunk, amelyek hozzájárulnak a kockázat minimalizálásához és a sikeresebb beavatkozásokhoz. A világ fejlettebb országaiban, de Magyarországon is a térd és csípőprotézis beültetések az egyik legbiztonságosabbak és a legeredményesebbek, amelyek ráadásul jelentősen javítják az életminőséget.

Életkor

Sokan tartanak attól, hogy az életkoruk miatt nem alkalmasak a protézis beültetésre. Tény, hogy az előrehaladott életkor az ízületek pótlásának számos aspektusában szerepet játszhat, de önmagában általában nem indokolja a betegek kizárását ezekből a beavatkozásokból.  A protézis beültetést fontolgató fiatalabb pácienseknél más szempontok számítanak, mint az időseknél, ezért minden esetben egy tapasztalt ortopéd sebésszel folytatott konzultáción érdemes dönteni a továbbiakról.

Covid-19

A közelmúltban központi kérdéssé vált a koronavírus-járvány, ami jelentősen befolyásolta a tervezhető műtétek ütemezését, ideértve a protézis beültetéseket is. Annak ellenére, hogy az egészségügyi rendszer szembesült a pandémia okozta kihívásokkal, a legtöbb létesítményben ma már biztonságos és hatékony eljárásokat dolgoztak ki arra, hogy a választható műtétek biztonságosan elvégezhetők legyenek. Ez általában magában foglalja a pandémiával kapcsolatos szakmai irányelvek betartását, az egyéni védőeszközök használatát, a műtét előtti tesztelést, a kórházban eltöltött idő minimalizálását és az ortopédiai, illetve ízületpótló műtétek gondos szervezését.

Amint látja, több szempontot is figyelembe kell venni, mielőtt a protézis beültetésre rászánná magát. Remélem, hogy a fenti információk hasznos és reális válaszokat adnak az Önben felmerülő kérdésekre. Még egy javaslat: Keressen egy olyan sebészt, akivel komfortosan érzi magát, aki meghallgatja és segít kiválasztani a megfelelő kezelést a megfelelő időben.