Fertőzés megelőzés

AZ ORTOPÉDIAI MŰTÉTEK FERTŐZÉSI KOCKÁZATÁNAK CSÖKKENTÉSE

Az ortopéd sebészeti műtétek kapcsán jelentkező fertőzések komoly terhet jelentenek a betegnek, orvosnak és a kórháznak egyaránt. Ezért nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni a fertőzések kialakulásának a megelőzésérte. A csípő és térdprotézis műtétek kapcsán kialakuló fertőzések statisztikai valószínűsége (kockázata) első műtét esetén 1% körüli, revíziós műtét esetén 2-5% közötti. Saját gyakorlatomban a fertőzések gyakorisága a primer műtétek esetén 0,5% alatt van.

Saját gyakorlatomban a fertőzések gyakorisága a primer műtétek esetén
0,5% alatt van.

A protézis műtétek utáni fertőzéseket többnyire baktériumok okozzák. A baktériumok a szervezetünkben több helyen is jelen vannak (pl.: a bélrendszerünk vagy a bőrünk) anélkül, hogy fertőzést okoznának, mivel az immunrendszerünk kordában tartja őket. Amennyiben a baktériumok a véráramba kerülnek, az immunrendszerünk gyorsan reagál és próbálja a betolakodót elpusztítani. Ha a baktériumok eljutnak az implantátumokig, azok felületére tapadva szaporodni kezdenek és összetapadva egy ún. biofilmet (hártyát) alkotnak. Mivel az ízületi protézisek fémből, műanyagból és kerámiából állnak, az immun rendszerünknek problémát jelent a hozzá tapadt és biofilmet alkotó baktériumok elpusztítása, így fertőzés alakulhat ki.

A protézis beültetést követően kialakuló fertőzés jelentkezhet felületesen vagy mélyen a protézis körül. A fertőzés tünetei többnyire a beteg otthonába bocsátását követően jelentkezhetnek, de előfordul, hogy akár évekkel a műtét után. A korai fertőzések többnyire a műtét kapcsán, külső forrásból (pl.: a bőr felülete, vagy szennyezett eszközökről) erednek, a késői fertőzés esetén a fertőzés forrása rendszerint a beteg saját szervezetében van (pl.: gennyes góc).

A fertőzés jelei és tünetei:

• fokozódó fájdalom és a korábban jól mozgó ízület mozgáspályájának beszűkülése
  • duzzanat
  • a seb és környékének bepirosodása, meleggé válása
  • váladékozás a sebből
  • láz, hidegrázás, ill. éjszakai izzadás
  • fáradtság, ill. elesettség érzés

FONTOS: Amennyiben a fent említett tüneteket észleli magán, sürgősen keresse fel kezelőorvosát!

A beültetett csípő vagy térdprotézis elfertőződésének gyanúja esetén a korai diagnózis és kezelés növeli a protézis megtartásának a valószínűségét. A diagnózis pontos felállításához a tüneteken és a fizikális vizsgálaton kívül röntgen és laborvizsgálatokra van szükség. A röntgen a fertőzés csontra terjedésének tekintetében nyújt információt. A labor vizsgálatok során a vérkép mellet ellenőrizzük az ún. gyulladásos markerek (CRP, vérsüllyedés, procalcitonin) szintjét. Ezek a tesztek nem specifikusak ugyan, de amennyiben emelkedettek, mindenképpen növelik a fertőzés gyanúját. Amennyiben szükséges az ízületből is nyerhetünk folyadékot, melyből mikroszkópos vizsgálat (baktérium és fehérvérsejt kimutatására) és tenyésztés történhet.

A protézis beültetés kapcsán jelentkező bakteriális fertőzések, amennyiben azok felületesek és nem terjednek a protézisre többnyire jól reagálnak antibiotikum szájon keresztüli vagy intravénás adására. Amennyiben a fertőzés már a mélybe terjedt, szinte kizárólag sebészi megoldás lehetséges.

A protézis műtétek kapcsán fellépő fertőzésre hajlamosító tényezők

A műtéti terület elfertőződésének legfőbb rizikófaktorai: korábbi műtét(ek) a kórelőzményben, kontrollálatlan cukorbetegség, alultápláltság, túlsúly (BMI nagyobb mint 40), krónikus vesebetegség, akut májbetegség, dohányzás (több mint 1 csomag/nap), rendszeres túlzott alkohol fogyasztás (több mint 40 egység/hét), hosszas tartózkodás rehabilitációs intézetben, műtétet megelőző kórházi tartózkodás, poszt-traumás ízületi kopás, gyulladásos eredetű ízületi betegségek, korábbi beavatkozás az érintett ízületen, férfi nem, súlyos immunelégtelenség.

A FERTŐZÉSEK MEGELŐZÉSÉRE TETT INTÉZKEDÉSEK:

Műtét előtt

A betegnek a műtét elött a járulékos betegségei tekintetében optimalizált állapotba kell kerülnie. Tanulmányok egyértelmű kapcsolatot mutatnak a beteg műtétre kerüléskori általános egészségi állapota és a műtét utáni fertőzések kialakulásának gyakorisága között. A betegek a MOM Szent Magdolna Magánkórházban és a DaVinci Magánklinikán is szigorú kivizsgáláson esnek át. A fertőzések megelőzésére a teljes műtét előtti kivizsgálás részeként MRSA szűrés, garat- és vizelet mikrobiológiai vizsgálata, fogászati-, urológiai, fül-orr-gégészeti góckutatás, mellkas RTG és COVID gyorsteszt, valamint COVID-PCR teszt történik, hogy a beteg a műtét pillanatában bizonyíthatóan a legegészségesebb állapotban legyen. (Ezen vizsgálatok mellett természetesen EKG, labor, szükség esetén kardiológiai kivizsgálás is történik)

MŰTÉT ALATT

Az operációs környezet fertőtlenítése a páciensnél kezdődik. A műtétet megelőzően speciális antiszeptikus tusfürdővel le kell zuhanyozni. Közvetlenül a műtét előtt a megoperálandó területet és környezetét borotválással mentesítjük a testszőrzettől. Közvetlenül a műtét előtt az adott területen lévő bőrt és a szomszédos testrészeket speciális fertőtlenítőszerrel, szokásos eljárás szerint csíramentesítjük. Ezután többrétegű izoláló leplekkel választjuk el az operálandó bőrterületet a test többi részéről (műtői izolálás). A műtéti területen a bőrre jód tartalmú antimikróbiális incíziós fóliát ragasztunk, mely megakadályozza a bőrön esetlegesen megmaradt kórokozók sebbe jutását.

A műtőbe kerülő levegő szűrőn keresztül tisztított, csíramentesített. A budapesti MOM Szent Magdolna magánkórházban a műtétetek között ózonos fertőtlenítés is történik.

Az operáló orvos és a műtői személyzet csak akkor léphet be a műtőbe, ha egyszer használatos műtői-ruházatot, fejfedőt és arcmaszkot viselnek. Protézis műtéteteknél a műtői személyzet speciális szkafandert visel, amely szintén megakadályozzák a levegőben lévő baktériumok terjedését. A műtét során az operációban részt vevők kétrétegű, ún. indikátor kesztyűt viselnek, mely színváltozással jelzi, ha esetlegesen a külső kesztyű kilyukadna. A műtét során 15 percenként kesztyűcserét hajtunk végre és a műtéti területet rendszeresen fertőtlenítő oldattal öblítjük át. Bizonyos műtéteknél magasnyomású sebmosó rendszert (pulsed lavage) is alkalmazunk. A műtéteket minimálisan invazív módon (a lehető legkisebb szöveti traumát okozva), gyorsan, de nem kapkodva végezzük el, ezzel is minimalizálva a megfertőződés lehetőségét. Cementes implantátum beültetésekor antibiotikum tartalmú csontcementet alkalmazunk. A műtéti területben a baktériumoknak táptalajt biztosító vérömlenyek kialakulásának megelőzését gyógyszeresen (lokális tranexámsav és epinephrint, intravénás tranexámsav)  és eszközösen (Aquamantys bipolar sealer) is támogatjuk. A műtétet megelőzően (és esetenként azt követően is) antibiotikumot adunk prevenciós célzattal.

MŰTÉT UTÁN

A műtéti beavatkozás a seb gondos, réteges zárásával fejeződik be. Ezt követően felhelyezésre kerül a steril és zuhanybiztos fedőkötés, mellyel biztosítható, hogy a műtéti terület a műtéti utáni időszakban is steril maradhasson. Mivel a kötés átlátszó, lehetőség van a sebgyógyulás követésre a beteg számára is. Mielőtt a pácienst otthonába bocsájtjuk a kórházból, a sebet ellenőrizzük és szükség szerint átkötözzük.

Fontos, hogy amennyiben a későbbiekben komolyabb fogászati, ill. szálysebészeti beavatkozáson esik át a beteg, mindenképpen célszerű antibiotikumot szedni.

A csípő és térdprotézis műtétek kapcsán a fertőzéses szövődmények megelőzésére rendkívül nagy hangsúlyt fektetünk mind a budapesti MOM Szent Magdolna Magánkórházban és a pécsi DaVinci Magánklinikán is.

Fertőzés megelőzésére tett lépéseink összefoglalása:

1. teljes műtét előtti kivizsgálás, ill. előkészítés
    • góckutatás (fogászat, fül-orr-gégészet, urológia/nőgyógyászat)
    • járulékos betegségek optimalizálása (pl.: cukorbetegség esetén cukoranyagcsere műtét előtti normalizálása, vérszegénység megszüntetése, immunológia, ill. reumatológiai betegségek esetén gyógyszerek beállítása, stb.)
    • laborvizsgálatok
    • gyulladásos markerek (We, CRP, fehérvérsejt szám)
    • mikrobiológiai leoltások (garat, vizelet
    • MRSA szűrés