Csípőprotézis beültetésről áltatában

A csípőízület kopása az ízület fájdalmával, mozgáskorlátozottsággal és sántítással járó állapot. Először reggel, felkeléskor az ember úgy érzi, mintha csípője berozsdásodott volna, ez később megszűnik, „bejáratódik”. Hosszabb ülés vagy fekvés után hasonlóak a panaszok. Az ízület mozgáspályája fokozatosan lecsökken, a fájdalom és a mozgáskorlátozottság miatt gyakran jelentkezik sántítás. A fájdalom idővel állandósul, a járóképesség csökken, egyre nehezebben megy a zokni, cipő felvétele is.

MIÉRT KOPIK EL A CSÍPŐÍZÜLET?

A csípőízület kóros elváltozása esetén az ízfelszínek porcborítéka elvékonyodik, lecsiszolódik, és sokszor az alatta levő csontfelszínig lekopik. A felszínek elmozdulása egymáson egyre kevésbé sikerül, és a fájdalom fokozódik. Ez mindig együtt jár az izmok védekező feszülésének kialakulásával, így próbálja a szervezet csökkenteni a fájdalmas mozgás kiterjedését. Számos olyan körülmény ismert, ami a porckopás folyamatát felgyorsíthatja, mint az elhízás, a mozgáshiány, de akár a túlzásba vitt sportolás, sérülések sorozata és még folytathatnánk a sort. Viszonylag fiatal életkorban kezdődhetnek a panaszok nem megfelelően gyógyult vagy kezeletlen csípőficamos betegeknél. De előfordulhat csípőízületet ért balesetek után, a combfej vérellátási zavara következtében vagy sportolás okozta sérülés (csípő impingement) eredményeként.

Számos esetben azonban egyáltalán nem ismert, hogy mi okozta a degeneratív elváltozást, ilyenkor biológiai elöregedést tételezhetünk fel az elváltozás kialakulásában. A panaszok megjelenésekor rendszerint életmódváltással, testsúlyrendezéssel, porcerősítő készítményekkel, rendszeres mozgással,tréninggel javítható a porc állapota. Amikor a folyamat előrehaladt, azaz a porckopás fokozódik, akkor gyógyszer, fájdalom-csillapító, fizioterápiás kezelés csökkentheti a panaszokat, de sokszor a folyamat nem állítható meg. A kezelés következő lehetősége, a betegség előrehaladt szakaszában, az ízületi mozgás fájdalmatlanságát elősegítő protézis műtét.

AMIKOR MÁR CSAK A MŰTÉT SEGÍT

A műtét idejének meghatározása, a kezelés egyik kiemelten fontos tényezője. Ortopéd szakorvoshoz forduló beteg állapotát gondos kivizsgálással meg lehet állapítani és meghatározható, hogy meddig érdemes konzervatív eszközökkel gyógyítani, s mikor javasolt az ízületi működés javító műtét ideje. A javallatnál mérlegelik a diagnózist, a beteg korát, testsúlyát, kísérő betegségeit, a műtét kockázatát és a várható eredményeket. Az orvos tájékoztatja betegét állapotáról így a páciens eldöntheti, hogyan tervezze jövőképét. Természetesen mindenki másképp viseli el a fájdalmat és a mozgás beszűkülést, egyénileg változóak az életminőséggel szemben támasztott igényeink is. A protézis műtétet 1-2 évtizeddel ezelőtt igen ritkán ajánlották 60 éves kor alatt, mert a beépített műízületek kopásállósága, biztonságos működése korlátozott volt. A technikai fejlődés kifinomult anyagminőséget és minimális sebészi feltárást, ezért gyorsabb gyógyulás lehetőségét jelentő műtéti technikát eredményezett napjainkra. A fejlődése lehetővé tette, hogy ma már indokolt esetben gyakran kerülnek műtétre fiatalabb korú betegek is

A CSÍPŐPROTÉZISEK TÍPUSAI

Cementes csípőprotézis

Cementes nélküli csípőprotézis

Cementes nélküli mini csípőprotézis

A ma már klasszikusnak mondható ún. cementes rögzítés mintegy 6 évtizedes múltra tekint vissza.

Ezek az implantatumok  nagy kopás-állóságú műanyagból (vápa) és fémötvözetből készülő  combcsontba illeszkedő szárból állnak, melyek gyorsan szilárduló polyacriláttal („csontcement”) kerülnek rögzítésre a mértanilag kialakított csontfelszínhez.

Ez manapság ritkábban használt csípőprotézis típus, azonban  segítségével szinte majdnem minden esetben technikailag kivitelezhető a protézis beültetés.

A cement nélküli módszer különösen a fiatal korban szükséges műtéteknél ajánlott.

Itt a csípőprotézis rögzítését maga a szervezet „végzi”, mivel a protézis méretéhez precízen illeszkedő csontágyból a csont „ránő” a protézis felszínére.

A protézis tökéletes rögzüléséhez 4 – 12 hét szükséges, ezen időszakot a kímélet, a tehermentesítés és a rendszeres gyógytorna tölti ki, majd fokozatosan teljes szabad életvitel, akár mérsékelt erősségű sportolás is megengedett.

Fiatal betegeknél lehetőség van az ún. csípőízületi felszínpótlás (héjprotézis) alkalmazására. A műtét során nem kerül eltávolításra a combfej, hanem a combfejre kellő előkészítés után ráhelyezzük az úgynevezett fém héjprotézist. A mozgás perselye, a vápa, szintén fémből készül, felülete nanotechnológiával polírozott. A héjprotézis mindkét komponense fémből, krómot és kobaltot tartalmazó ötvözetből készül. Eredetileg olyan céllal készült, hogy a hagyományos kopó felszíneknél tartósabb alternatívát biztosítson, azonban éppen az ellenkezője igazolódott.  Kiderült ugyanis, hogy a héjprotézis természetes kopása során keletkező részecskék a környező szövetek gyulladását, károsodását és a protézis komponenseinek korai lazulását eredményezheti. Ennek az oka az, hogy a protézis komponensek nagy méretei miatt több és sajnos toxikusabb részeszke keletkezik, mint a hagyományos kopó felszínek (kerámia-műanyag vagy kerámia-kerámia) alkalmazásakor. Úgy tűnik, hogy a fém kopási termékek a környező szövetek károsítása mellett a mezenchymalis őssejtek (MSCs) működésére is negatív hatással vannak. Ezen sejtek jellemzője, hogy képesek más sejttípussá alakulni, így akár a csontképzésért felelős osteoblastokká is. Ha ez a funkció zavart szenved, akkor az új csontképződés is károsodik.

A felszínpótló protézisek alternatívája a már bevált hagyományos kopófelszíneket alkalmazó mini protézis, mely kevesebb csont eltávolítást tesz szükségessé, mint a hagyományos csípőprotézis.

Az ún. mini protézis esetén a protézis szár a combcsont nyaki részében rögzül, így az fiziológiásabban, a combcsont felső részén viszi át a terhelést a csontra. A rövid protézis szárak alkalmazásának további előnye, hogy a lágyrészeket teljesen megkímélő, ún. minimálisan invazív elülső feltárással beültetve a csípőprotézist, olyan helyzet érhető el, mely sokkal jobban hasonlít egy egészségesen működő csípő ízülethez.