Térdprotézis beültetésről általában

Térdprotézis beültetés

A térdprotézis beültetés leggyakrabban a térd időskori kopásos megbetegedése esetén válik szükségessé. Kisebb arányban más megbetegedés (pl.: sokízületi gyulladásos betegség, térdkalács ízületi ficamok okozta porckárosodás) esetén, valamint baleseti eredetű térdelváltozások után végezzük.A térdprotéziseknek három nagy típusa van, az unicondyler vagy más néven szánkó protézis, a teljes térdprotézis (térd TEP – a térdízületi total endoprotézis) és a patellofemoralis (térkalács ízületi) protézis.

Dr. Domán István Ph.D.

Osztályvezető főorvos

BEJELENTKEZÉS

szánkóprotézis csak a térd egyik felében (többnyire a belső oldalon) pótolja a combcsont és a sípcsont kopott ízületi felszínét. Alakjáról kapta a szánkó nevet, mert a beültetett combcsonti fém komponensnek szánkóhoz hasonlító alakja van.

A teljes térdprotézisa tejes térdízületi ízfelszínt, tehát a teljes combcsonti, valamint a teljes sípcsonti ízfelszínt pótolja. Ezek az elpusztult, elkopott ízfelszínek maradéktalanul eltávolításra kerülnek és helyettük a combcsontba és a sípcsontba fém komponensek kerülnek beültetésre, többnyire csontcementtel történő beragasztással.A két fém térd protézis komponens közé műanyag csúszó felszín (inzert) kerül. A protézisek legújabb generációja az egészséges térdízülethez hasonló geometriával bírnak és mozgásterjedelmük elérheti az egészséges térdízületét. Ezek az ún.: high flex térdprotézisek, melyeket saját gyakorlatomban is jó eredménnyel alkalmazok.

Térdprotézis

A térdprotézisek harmadik, sokal ritkábban használt formálya a patellofemoralis protézis. Ez a szánkó protézishez hasonlóan szintén egy részleges protézis. A kízárólag a térdkalács ízületet érintő kopás esetén ültetjük be. A kopott térdkalácsot teljes térdprotézis beültetésekor is lehet pótolni. Ilyenkor a térdkalács kopott részét eltávolítjuk és helyére műanyag gombot ragasztunk (patella – térdkalács gomb).

A műtét utáni kezelés egyik legfontosabb része a térdprotézissel megoperált térd korai funkcionális kezelése. Ehhez rendkívül fontos a műtét után fájdalom kiküszöbölése. Ez saját gyakorlatomban már a műtét alatt megkezdődik. Egyrészt speciális gyógyszerek adásával (multimodális analgézia), másrészt a műtét folyamán speciális „gyógyszer koktél”-nak a feltárt lágyrészekbe történő adásával (Lokál Infiltrációs Analgézia – LIA) a műtétet követően a gerincvelői érzéstelenítés megszünésével a fájdalom elviselhető szinten marad, mely hagyományos fájdalomcsillapítókal már jól kontrollálható és a mielőbbi gyógytorna elkezdhető.

Ezzel a technikával angliai munkám során találkoztam, ahol a betegeim már a műtét délutánján karosszékbe kiültek és lekésőbb járókerettel, majd könyökmankóval sétáltak és átlagosan a 3. napon otthonukba távoztak.

Térdprotézis röntgen

A tornagyakorlatoknak a megtanulása, és rendszeres végzése teszi mozgékonnyá, és fájdalmatlanná a protézis beültetésen átesett térdízületet.

Lényeges azonban kihangsúlyozni, hogy a jó végeredmény érdekében nagyon fontos a beteg gyógyulni akarása, kooperálása a gyógytornászával. Ugyanis az időben el nem kezdett térdmozgatás súlyos ízületi mozgáskorlátozottságot okozhat.