Ízületi injekciókról általában | Dr.Domán István ortopéd sebész, főorvos

Ízületi Injekciókról általában
Az ízületi fájdalmak kezelését legtöbbször konzervatív (nem sebészeti) módszerekkel kezdjük.

Ha nem segít a problémás ízület pihentetése, jegelése, fizioterápiás kezelése vagy a nem-szteroid gyulladáscsökkentők használata, akkor a sérült ízület injekciózása jelenthet megoldást a beteg számára.

Az ízületbe adható szteroid tartalmú injekció (Diprophos, Kenalog, Depo Medrol, stb.), mely a gyulladásos folyamatokat leállítja, a fájdalmat képes hamar enyhíteni, elmulasztani. Használatuk csak alkalomszerűen javasolt, mivel a befecskendezett anyag mellékhatásaival is számolni kell.

Az ízületbe adott szteroid negatívan befolyásolja immunrendszerünk működését, továbbá általános tapasztalat még a vércukor átmeneti emelkedése. Ezért a cukorbetegek szteroid injekcióval való kezelése során különösen körültekintően kell eljárni.

A természetes ízületi folyadékot is lehet injekció segítségével pótolni. Ilyenkor hialuronsavat (ez az anyag a porc egyik fő alkotórésze) és az ízületi súrlódást csökkentő kenőanyagot juttatunk a problémás ízületbe, amely hatékonyan csökkenti a gyulladást, és elősegíti az ízületek mozgékonyságának visszanyerését. Ennél a kezelésnél a szteroid tartalmú gyulladáscsökkentőkkel szemben sokkal kevesebb mellékhatás tapasztalható.

A 3. injekció típus a vérlemezkékben gazdag vérszérum (PRP), mely alkalmas enyhe és közepesen előrehaladott ízületi kopás kezelésére. Ez egy új, az eddigiekhez képest óriási reményekkel kecsegtető konzervatív kezelési módszer. A PRP több különböző, ún. növekedési faktort és más citokineket tartalmaz nagy mennyiségben, melyek serkentik a szövetek regenerációját.

Injekciózásra általában a nagy terhet cipelő ízületek fájdalma esetén van szükség. A legtöbb beteg térd- vagy csípőízületi panaszok enyhítésére alkalmazzuk. Sportolóknál gyakrabban előfordul a váll, könyök, esetleg a boka gyulladásos területeinek is ezzel a módszerrel való gyógykezelése.

Sajnos, az injekciózás sem garantálja mindig, hogy az adott területen megszűnik a fájdalom. Ha a kopás előrehaladottabb stádiumban van, mint ahogy azt előzőleg remélte az orvos és a páciens, műtéti megoldás javasolt.