Dr. Domán István Ph.D.
ortopéd sebész

ELÉRHETŐSÉGEIM: ONYX ORVOSCSOPORT 7624,Pécs, Szigeti u. 41. Tel.: +36 30 598 3848

MOM SZENT MAGDOLNA MAGÁNKÓRHÁZ 1123 Budapest, Alkotás u. 53. Tel.: +36 1 733 3444

Dr. Domán István Ph.D.

Évente több ezer csípőprotézis-beültetéses műtétet végeznek az orvosok. A leggyakrabban „oldalsó” irányból ültetik be a protézist, műtéttechnikai szempontból így a legegyszerűbb. Ebben az esetben izmokat és inakat kell átvágni, majd visszavarrni, a gyógyulás hosszú hónapokig tarthat. Egy Magyarországon új műtéti eljárás azonban jelentősen lerövidíti a rehabilitációt.

Dr. Domán István a szekszárdi Balassa János Megyei Kórház Ortopédiai osztályának vezető főorvosa az Angliában töltött évei alatt figyelt fel erre az új módszerre. Az úgynevezett elülső csípőízületi feltárás során a protézist az izmok sértése nélkül ültetik be, ezért a betegek komolyabb fájdalom nélkül vészelik át a műtétet követő időszakot.

A csípő porckopása egy ideig szinten tartható, a romlás késleltethető, de egy ponttól a műtét elkerülhetetlen. A szakember szavai szerint műtétre akkor van szükség, amikor a csípő már teljes mértékben elkopik, ilyenkor a betegek fájdalmai állandósulnak, járásuk nehezítetté válik.

A csípőprotézis három komponensből áll: a szárból, a műanyag vápából és egy fém vagy kerámia fejből. A hagyományos eljárással végzett műtét után a beteg fájdalmai, problémái hónapokig fennállnak. Az elülső feltárásnál azonban kisebb a seb és az izmokat sem vágják át, ezáltal a páciens két nap múlva már mankó nélkül is képes járni.

Domán István szavai szerint az elülső feltárásos műtétnél az izmok között található természetes anatómiai résen teszik be a protézist úgy, hogy a környező izmok, illetve ér- és idegellátásuk nem sérül. Ebből adódik az eljárás összes előnye.

Hozzátette, a páciensek 4-5 órával a műtét után teljes súllyal terhelhetik végtagjukat, mivel kisebb a metszés, kevesebb fájdalomcsillapítóra van szükség, kisebb a lágyrész sértés, ezáltal a vérzés mennyisége is valamivel kevesebb, nagyon ritkán válik szükségessé transzfúzió. A betegek sokkal gyorsabban térnek vissza a mindennapi tevékenységekhez, kórházi tartózkodásuk is rövidebb. Kivétel nélkül vezetni is tudnak 2-3 héttel a műtét után – magyarázta.

Az előnyök közé tartozik az is, hogy kisebb az ízület ficamodásának valószínűsége, a beteg képes lesz sántítás nélkül járni, valamint a végtaghossz is könnyebben beállítható a műtét során.

Szekszárdon az elmúlt 2 év alatt több mint 300 csípőprotézis-beültetést végeztek elülső feltárással. A nehéz műtéti technikát az osztályon több orvos is elsajátította.

kapcsolat

ONYX ORVOSCSOPORT
7624,Pécs, Szigeti u. 41.
RENDELÉSI IDŐ:
Kedd: 16.00- tól

MOM SZENT MAGDOLNA MAGÁNKÓRHÁZ
1123 Budapest, Alkotás u. 53.
RENDELÉSI IDŐ:
Szerda: 14.00.-18.00.